• Eldrift konvertering for framtiden

    Her vil det legges ut bilder og linker til forskjellige prosjekter det tommles med. Nå begynner vi å få teknologi som leverer kraft nok til å kunne erstatte forbrennings motoren også for fritidsbåter til en konkurransedyktig pris. Hybriddrift er noe for dem som ønsker å ferdes stille og rent men samtidig spare motoren og miljøet i sakte fart.  

    Lei av å puttre rundt på tomgang enten med venner eller når du fisker? Følg med på tilpasningene som etter ditt ønske kan erstatte forbrenningsmotoren helt eller delvis. Liker du retningen vi går i ? Ta kontakt for en skreddersydd individuell løsning slik du vil ha det. 

    Denne fantastiske retro båten skal bli modernisert for fremtiden og få et nytt liv som solar elektrisk familiebåt. Målet med dette er å vekke interessen for modernisering og gjenbruk av eldre båter. Prosjektet vil nok ta litt tid men får ihvertfall gi det en sjans. 

    Prosjektene handler om å skape erfaring med lithium batterier solkraft og holdbarhet. Vi vil kjøre på med testing og beregning for å kunne få mer innsikt og forståelse på hvordan dette vil fungere på forskjellige skrogtyper.  

    Båten: Draco 3000 Sun Bridge År: 1981Lengde: 9m 30fotMotor: 2x Mercruiser 5.0 v8 med Alfa two drev. 500hk.Forbruk: ca 65L bensin pr/time 2800rpm. Vekt: 4500kg

    Bildet kan inneholde: himmel, sky, båt, utendørs, vann og naturIngen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
     Bildet kan inneholde: sko 
     
     
    Her ser vi klart og tydelig at det er på tide med en stor utgift og service på eksisterende installasjon. Motorene er her ikke eldre enn 10år men allerede preget av korrosjon og slitasje av naturens elementer.  
     

    Del 1 The beginning Selv om motorene i prosjektbåten er snaut 10år gamle og gått i underkant av et par hundre timer så er det allerede på høy tid for å demontere store deler av installasjonen for jevnlig vedlikehold og sikkerhets service. Som kjent for alle båteiere så er det en stor og kostbar affære å utføre storservice med belger anoder, rens av varmevekslere og ikke minst garantert et behov å kjøpe nye raisere og eksosdetaljer som er korrodert i stykker.Vi starter med å tappe av frostvæske drev/motorolje og kasserer dette på forsvarlig vis. Demontering av kabelsystem, styring og motorfester. Drivstofftakene som er på 250L hver tømmes for bensin men beholdes enn så lenge ombord i båten.Siden jeg er en hardbanket Draco fanatiker så vil jeg selvfølgelig kunne ha muligheten til å sette båten tilbake i nostalgisk originalstand hvis ikke prosjektet vil lykkes. Med denne fremgangsmåten vil det være mulig å grundig servisere/overhale motorene på land uten hastverk.Som forventet så er det godbiter slik som boltene på eksoshornene som er rustet opp og må sveises på for å løsnes. Det et stort svart oljehull man nå sitter igjen med. Alt av eldre kabler og tidligere etterinstallasjoner utført med 1 hånd blir tilgjengelige for dagens lys.Har også fått ut en imponerende samling av halvfulle oljekanner fettpatroner og frostvæsker som har blitt stæsjet i over 30år.

    https://www.facebook.com/NautiskHandel/

     

    Bildet kan inneholde: utendørs

    Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
     
    Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     

     
    Del 2 av prosjektet med å konvertere en god gammel Draco til nytt liv som elektrisk. Nå er det skrubbet rent for gammel olje og spylt skikkelig ut i motorrommet, det er også lagt in nye vifteslanger, motorromsvifte (til kjøling av batterisystemet)Det er en god følelse å få det rent og pent, nesten slik at det på sikt kan bli en ekstra akterkabin ut av det. I akterspeilet er det nå 2 hull etter drevene, disse vil jeg beholde i tilfelle det skulle komme forbrennings motorer i igjen. Jeg har valgt å bruke Lexanplater på 5mm tykkelse som er skjært ut til ca 30x50cm stykker, legger et overlapp på ca 5cm.Bruker sikaflex 521i UV til å lage en bred og god pakning rundt lexanen. Etterstrammes med skruene etter noen timers tørketid.Gjør det samme fra innsiden slik at det blir dobbelt opp.  Nå er det lyst å fint med 2 undersjøiske vinduer i akterlugaren!  :) Siden lusten og enthusiasmen har tatt seg opp underveis så har også så har båten blitt begavet med noen gode strøk nytt bunnstoff og en lett maskinrubbing etterfulgt av nanovoks utvendig.    Nå som det ikke lenger kommer til å stå 2 drev i saltvannet å irre så blir det nok mange flere år før det blir nødvendig å ta opp skroget igjen fra sjøen for maling og service som ellers er marerittet for mange annenhvert år. Snart kommer det noen bilder av motoriseringen som er spesialbygd på Drangeid i løpet av vinteren. Stay tuned! 
     
     

     

     
     
     
     
    Del 3 av El Draco prosjektet.
    Vinteren har gått med på å forberede å sette sammen komponenter som skal bli den nye fremdriftspakken.
    For et gammelt medisinskap betyr det nytt liv som lader og  elektronikk skap. Systemet består av 3 moduler som jeg har satt sammen. Hver modul er beskyttet i brannsikker kasse og utformet slik at den kan kobles ifra og enkelt taes ut.
    Den er også eget landstrøm inntak for å kunne betjene 2kw 48v Eltek laderen som skal brukes til opplading. BMS modulen er suspendert på gjengestaver og overvåker hver lithium celle i systemet kontinuerlig, dette foregår herifra trådløst via blåtann til et nettbrett ved styreposisjon. Jeg valgte å bruke LiPo4 celler da jeg tror det vil passe bra til målet om selvdrift og lading med kun solceller.  Batteripakken er surret opp med 4 hovedpakker,7S celler i hver på 180A 3.2v.
    Det skal resultere i 48v/360A som bør kunne gi en trygg mengde strøm til å kunne gå i seilbåtfart.
    Neste gang jeg legger ut mer så er det forhåpentligvis på sjøen :)  
     
    Takk for at du leser å liker,  ikke glem å spør deg selv du klar for båtsesong? Vær forberedt så kan du nyte sommeren fullt ut. :D   
     

    Del 4  e-Draco

    Nå var det på tide å få ut en liten oppdatering av hvordan prosjektet har gått.  Den flotte Dracoen fra 1981 er nå helt 100% oljefri og har fått påmontert motorfester å to ekstra lag med lexanglass. Et hull ble borret i høyre side for å gjenbruke den originale styrekabelen fra flybridge som passet helt utmerket.Motorene er satt opp på en enkel måte med hurtigkoblinger. Tanken er at man heiser ut eller tar av motorene i sin helhet i løpet av 30min.Selv om motorene har sinkanoder så slipper man å ha noe under vann som er av metall hvis det ikke er i bruk. I det tidligere motorrom er det nå 2 undervannsvinduer, her kommer det ettehvert en liten akterkabin for barna.Batteripakken har jeg satt opp som 2 48v enheter med 14s 14s, 360A totalt 28stk 3,2v 180ah LFP celler.  I det gjennbrukte medisinskapet huses både hurtigladeren 2kw, en mindre lader og smart BMS med BT tilkobling for overvåking og balansering via app.Min egen jordfeilsautomat og ny landstrømkabel med kraftigere dimensjon for sikkerhets skyld. Panelet som ble bygd i vinter er satt opp i akterkabinen og fungerer som kontroll senter for lading. På flybridge har jeg trekt opp for å skjule alle hullene etter instumenter og kontrollkabler, montert opp 2 trinnløse regulatorer til motorene slik at dem kan kjøres hver for seg. Enkelt display for overvåking .

    8/4-19 Ble e-Draco endelig sjøsatt.  

    Den mektig flotte båten med sin 9seters salong  og flybridge var kommet for tur til heisen. Med mange tilskuere fikk den vann under kjølen og enkel omdøping ble utført.Vannlinjen ligger ca 10cm under der den tidligere gjorde men hun ligger meget stabilt og rett i vannet selv om vekten er redusert betydelig.Først test gikk lydløst og forsiktig for å føle på manøvreringskraften til den 4 ton tunge båten. Siden lyden av motor er helt fraværende så er det lett å bli overoptimistisk, men etter noen etterstramminger og finjusteringer var det klart for test.Med kalkulert standardpropell fikk jeg 4.4knop ved det utjevnende inngående strøm som da ligger på ca 1500w/2. Dvs at det vil bli realistiskt å gå i ca 3,5 knops fart på direkte solenergi alene og med frakoblede batterier. På den 3 testdagen ble det tilbakelagt rundt 5nm og ca 4 timer kjøring, batterikapasiteten var ikke sunket med mer en 20%. Alt i alt verdt å gå videre til neste steg som blir solpaneler. e-Dracoen er offisielt registrert som den første ombygde eldrevne båten i hjemlandet til N.Tesla  og får den store æren av å stå parkert blandt seilbåtene.Den skaper sin hensiktsmessige inspirasjon for andre og er et framtidsrettet hurtigutviklende altenativ til forbrenningsmotoren. Stay tuned.

    Ønsker alle en riktig flott sommer og båtsesong 2019

     
     
     
     
         
     
     
     
     
Solution by DOTS as | Powered by Flexis